Waldorf kerettanterv
Évfolyamok szerint Tantárgyak szerint
A Waldorf-iskolák kerettanterve a magyarországi Waldorf-iskolák számára készült,
amelyek egységes iskolaként ellátják az általános iskola, a gimnázium
és az alapfokú művészetoktatás feladatait.
A kerettanterv két megközelítésből mutatja be a Waldorf-iskolák számára
előírt feladatokat:
a horizontális tanterv a tantárgyakat évfolyamokra lebontva tárgyalja,
úgy ahogyan azokat egy azonos életkorú gyermekekből álló osztálynak egy
iskolai tanév során kell tanítani. A vertikális tanterv tartalmazza azt,
hogy az egyes tantárgyak hogyan épülnek fel évről évre a legkisebb
korosztálytól a legidősebbekig.
A horizontális tantervből kiderül, hogy az egyes tantárgyak hogyan kapcsolódnak
egymáshoz, figyelembe véve az egyes életkorok szükségleteit. Ez egyben lehetőséget
teremt, az egyes korcsoportok fejlődésbeli sajátosságainak felvázolására is.
A vertikális tanterv a tanulás spirális jellegét emeli ki, melyben az új készségek
a már meglévőkre épülnek, s ahol az egyes témákat új, és az egyes életkoroknak
megfelelő szempontból is megvizsgálhatjuk.
A kerettanterv - amint azt a neve is mutatja - csak az oktatás kereteit fogalmazza
meg: a Waldorf-iskolákban minden tanárnak feladata, hogy alakítsa a tantervet, illetve
minden helyzetben újraértékelje, megújítsa azt. A tanároknak úgy kell alkalmazniuk
a tantervben foglaltakat, hogy az megfeleljen a gyermekek szükségleteinek. Ennélfogva
az epocha és szaktárgyi órák esetében a tanári megközelítés minőségi
különbségei legalább annyit nyomnak a latban, mint maga a tananyag. Ez biztosítja,
hogy az egyes osztályokban az oktatás mindig a gyermekek szellemi, pszichológiai
vagy fizikai értelemben fejlettségi szintjének megfelelően valósuljon meg.