Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
VERTIKÁLIS TANTERV
Magyar nyelv és irodalom
Matematika
Történelem
Filozófia
Honismeret és földrajz
Természetrajz és biológia
Fizika
Kémia
Idegen nyelvek
Mozgás és testnevelés
Kertművelés
Informatika
Technológia
Gyakorlatok
Magyar nyelv és irodalom
Célok és feladatok az 1-12. évfolyamig
A nyelv az emberi kapcsolatteremtés alapvető eszköze, és éppen ezért a
tanítás egészét behálózza és meghatározza. A gyermeki tudat az iskoláskor
kezdetén válik éretté arra, hogy a szóbeliségből továbblépjen az
írásbeliségbe. Ez nem egyszerűen kézügyesség és technika kérdése, mint
ahogy az írás sem csupán a beszéd jelekkel történő lejegyzése. Sokkal
inkább két különböző gondolkodási formáról van szó, melyeket könnyen
összehasonlíthatunk, ha az emberiség kultúrtörténetében vizsgáljuk a
szóbeliségből az írásbeliségbe való átmenetet.
A szóbeliségre jellemző, hogy a mögötte álló tudat mitikus jellegű, konkrét
képekben gondolkodik és erősen él a helyzethez és rítushoz kapcsolódó közösségi
emlékekben. Az írásbeli tudat racionális és a történelmi érzékenység jellemzi,
törekszik az elvont összefüggések feltárására, alapja a meghatározás és a logikus,
kategóriákban történő gondolkodás. Természetesen mindkét tudatforma megjelenhet
szóban és írásban is. Az eposz, a mítosz, a vers és a dráma olvasható ugyan, de
elsősorban a szóbeliség hagyományából táplálkozó kifejezési formák; a tudomány,
a történelem és a próza inkább az írásos hagyományhoz tartoznak.
Az iskola több évezredes intézménye elsősorban az írásos hagyományt képviseli,
háttérbe szorítva a szóbeliségben megőrzött értékeket. A magyar nyelv és irodalom
tantárgy tanításában arra kell törekedni, hogy a szóbeliség kultúrája megmaradjon
és úgy fejlődjön, hogy erre erős írásos kultúra épülhessen.
A gyermeki fejlődés első szakaszában a járás tanulásában, a beszéd és a gondolkodás
elsajátításában a nyelvnek közvetítő szerepe van. Tulajdonképpen a nyelv és a beszéd
segítségével a gyermekben az elsajátított mozgás új minőségben tükröződik. A megtanult
mozgások, az ügyesség így hat a gondolkodás képességére.
Kezdetben maga a beszéd alakítja a beszédhez és halláshoz használt szerveket,
amelyek a szavakat és mondatszerkezeteket észlelik, rendszerezik és megértik. Ez
az anyanyelv tanulása közben történik. Ezt követően a nyelv válik a gyermek lelki
életének egyik közvetítőjévé. Egyfelől a nyelv lehetővé teszi, hogy a gyermek
kifejezze magát és kapcsolatot hozzon létre a világgal, másfelől segít rendezni és
rendszerezni a gondolkodást, hogy a gyermek tapasztalatai jelentést kapjanak. A
nyelv az elsődleges megjelenítési módunk és az elsődleges közegünk, aminek segítségével
a világról és különösen a benne lévő viszonyokról képet alkotunk.
A nyelv egyetemes jellege képessé teszi az embert, hogy hozzáférjen bárki által bármilyen
nyelven gondolt gondolatokhoz. A nyelv elősegíti, hogy a földrajzi és kulturális környezetből,
ahová a gyermek született, tovább lehessen lépni oda, ahol az egyén saját gondolatait
képes kifejezni saját hangjának megtalálásával.
A szoros köteléket, amely a beszélt nyelv valamint a kulturális és földrajzi közeg
között létezik, szintén különös figyelemmel kell ápolni. A gyermekdalok és versek,
kiszámoló játékok, az egész köznyelvi hagyomány fontos a gyermek számára. Ezt a
beszélt elemet a helységnevek, legendák, mondák, és a néphagyomány gazdag szókincse
egészíti ki. A pubertással a gyermekben lezajló testi folyamatok ellensúlyozására a
nyelvnek a köznyelvi szinten túl kell terjednie, egyetemesebb minőségeket kell kutatnia
az eszmék világában. Ebben az időszakban veszti el a fiatal ember természetes kapcsolatát
a nyelv szellemével és immár tudatos munkával kell visszaszereznie azt.