Waldorf-iskola és pedagógia
"Minden fajta nevelés önnevelés, és mi mint tanítók, nevelők csak a saját magát nevelő
gyermek környezetét alkotjuk. A legkedvezőbb környezetet kell teremtenünk, hogy a gyermek
úgy nevelje általunk önmagát, ahogy belső sorsát követve nevelődnie kell."
Rudolf Steiner
A hetvenes évek második fele óta Rudolf Steinert, a Waldorf-pedagógia megalapítóját,
a nem waldorfiánus nagy monográfiák és kézikönyvek is a pedagógia klasszikusaként
mutatják be, Comenius, Pestalozzi és a többi nagy mellett. Közel harminc kötetes
pedagógiai munkásságának középpontjában az ember, mint testi-lelki-szellemi egység
áll, akiben a benne rejlő erők, képességek fokozatosan bontakoznak ki élete során.
Az élet egyes szakaszaiban más és más törvények uralják - a gyermekek és ifjak
nevelőinek ismerniük kell ezeket a törvényszerűségeket, és ezekhez kell igazodniuk.
Rudolf Steiner az emberi fejlődés olyan vonásait próbálta meghatározni, amelyek az
ember tértől és időtől független sajátságai - ennek köszönhető, hogy a múlt század elején
megfogalmazott gondolatai ma, közel 90 év után is érvényesek és alkalmazhatók az azóta
igencsak megváltozott világban.
A Waldorf-pedagógia feladata, hogy ezen ismeretek alapján megteremtse azokat
a feltételeket, amelyek minden gyermek egészséges fejlődéséhez szükségesek, képessé
tegye a gyermekeket arra, hogy felismerjék saját lehetőségeiket, és elősegítse
képességeik kibontakozását, melyek szükségesek ahhoz, hogy sikeresen beilleszkedjenek
a társadalomba.
A Waldorf-iskolák gyermekközpontú intézmények, az itt alkalmazott
módszerek, a nevelési program és az iskolai tanterv a gyermek folyamatosan változó
fizikai (anatómiai és fiziológiai), lelki és szellemi tulajdonságainak és
szükségleteinek megismeréséből, ismeretéből indulnak ki. Az intellektuális
ismeretek közvetítése mellett fontos hangsúlyt kap az élet művészi, alkotó megközelítése
és a kézzel végzett munka - mindig az életkori sajátosságoknak megfelelően. Ezért
szokták a Waldorf-iskolákat a "kéz, a szív és a fej egységes iskolájaként"
jellemezni.
A Waldorf-pedagógia gyakorlati megvalósításának törvényi kereteit a 2004-ben elfogadott,
a magyarországi Waldorf-iskolákra vonatkozó kerettanterv biztosítja. A Tanterv és tantárgyak
menüpont a kerettanterv egyes fejezeteinek alapján mutatja be a Waldorf-iskolákra általában
az egyes évfolyamokon és az egyes tantárgyak keretében végzett oktatói, nevelői munkát.
(A teljes dokumentum innen tölthető le: A magyarországi
Waldorf-iskolák kerettanterve - pdf formátum, 1,8 MB)