A Waldorf-iskolák szervezete
A Waldorf-iskolák egységes iskolaként ellátják az általános iskola,
a gimnázium és az alapfokú művészetoktatás feladatait. Az egységes iskola
legalább nyolc és legfeljebb tizenhárom évfolyammal működhet.
A Waldorf-iskolák önigazgató intézmények, melyek szervezeti életük
kialakítása során a Rudolf Steiner által megfogalmazott szociális elvek
megvalósítására törekszenek. Egyszemélyi felelős vezetőként meghatározott
jogkörű iskolaképviselőt neveznek meg.
A Waldorf-iskola két elkülöníthető elemre épül. Az egyik a tanterv, és
hozzákapcsolódóan a fejlődő ember kutatása. A másik elem azokra az alapelvekre
épül, melyeket Rudolf Steiner a szociális élet hármas tagozódásáról
fogalmazott meg. A Waldorf-pedagógia legfontosabb célja a szociális megújhodás.
A hármas tagozódás a szociális élet fő területei, a gazdasági szféra, a jogi-politikai,
valamint a kulturális-szellemi szféra közötti alapvető interakció és dinamika
megértésének egy módja. Steiner úgy látta, hogy ez a három elsődleges terület kölcsönös
egymásrautaltságban létezik együtt. Minden területnek megvan a maga működési elve.
A kulturális vagy szellemi életben a vezérelv a szabadság; a jog és politika világában az
egyenlőség és az igazság; a gazdasági életben pedig a testvériesség elvének kell meghatározónak
lennie. Ha ezen elvek mindegyike érvényesítésre kerül a megfelelő szférában, akkor jöhet
létre egészséges szociális fejlődés. Ha ezek alkalmazása helytelenül történik, akkor
ezek az elvek szociális egyenlőtlenséghez és konfliktusokhoz vezetnek. A korlátlan szabadság
alkalmazása a gazdasági szférában kizsákmányolást és környezeti pusztítást eredményez.
A szellemi vagy kulturális életre kényszerített egyenlőség az individualitás tagadásához,
uniformalitáshoz, a kulturális életen belül pedig érdektelenséghez vezet. Ahol a politikai
vagy intézményi szférából hiányzik vagy meggyengül az igazság és egyenlőség elve, az emberi
jogok tiszteletének hiánya a legkülönbözőbb elnyomásfajtákhoz vezethet.
A hármas tagozódás elvei tükröződnek a Waldorf-iskola szervezeti felépítésében, melyek
még mindig meghatározzák - számos helyi változat létezése mellett - minden Waldorf-iskola
vezetésének szerkezetét.
Minden iskola a feladatok delegálásának elvén működik, amely során egyének és csoportok
vállalnak felelősséget a vezetés és döntéshozatal bizonyos területein a közösen meghatározott
célok figyelembevételével.
Minden Waldorf-iskola állampolgári kezdeményezésre jött létre, és nonprofit közhasznú alapítvány
vagy egyesület formájában működik. Az iskola fenntartója az oktatást érintő napi kérdések
intézését a tanári kollégiumra ruházza, amely rotációs alapon, rövid hivatali időre konferenciavezetőt
jelöl ki tagjai közül. A tanári kollégium képviseli az iskola pedagógiai ethoszát, és együttesen
vagy delegált képviselői által minden olyan területen felelősséggel tartozik, amely normál esetben
az igazgató hatásköre volna.
Az iskola egészét érintő kérdésekben, pedagógiai, jogi, gazdasági téren, valamint a minőség
ellenőrzésében a tanári kollégium szorosan együttműködik a fenntartóval. Az iskoláért, mint
közintézményért a fenntartó vállal mindennemű felelősséget. Legfontosabb feladata, hogy
megteremtse az oktatáshoz szükséges feltételeket. Ezek közé tartoznak a gazdasági és jogi
ügyek rendezése, az épületek, a karbantartás, az adminisztráció, a dologi feltételek, az
egészség és biztonság, a biztosítás stb. kérdései. Ugyanakkor elsősorban a tanári kollégium
vállal felelősséget a tanításért, az oktatás területén végzett kutatási munkákért, a tanterv
fejlesztéséért, a tanárok felvételéért és azok képzéséért, a gyermekek felvételéért, a tutori
rendszer kiépítésért, az órarend kialakításáért, az ünnepek megtartásáért, és az iskola egész
szellemi életéért.
Az iskolát az önkormányzattal, a helyi és az országos oktatásirányítással
való kapcsolatban megbízott egyszemélyi felelős vezető képviseli.
A Waldorf-iskolákban rendkívül fontos a szülők és tanárok szoros együttműködése. A szülők különböző
szinteken vesznek részt az iskola munkájában. Néhány szülő fenntartói szerepet is vállal, mások
az iskolán belüli önkéntes képviselői csoportokhoz csatlakozhatnak, amelyek bizonyos területekért
vállalnak felelősséget. Sok iskolában működik iskolaszék, vagy ennek megfelelő szervezet.
Az egyes Waldorf-iskolák szervezeti és működési szabályzatukban rögzítik intézményük szervezetének
felépítését, melynek elkészítéséhez a Magyar Waldorf Szövetség ad iránymutatást.