Waldorf-pedagógia
A gyermek fejlődése
A pedagógia feladatai
A Waldorf-pedagógia sajátosságai
12 éves egységes iskola
A Waldorf-iskolák kezdettől fogva 12 éves egységes iskolaként indultak -
Rudolf Steiner úgy látta, hogy az emberben rejlő lehetőségek későbbi
kibontakoztatásához ennyi időre van szükség, függetlenül attól, hogy
valaki fizikai vagy szellemi pályát választ-e felnőttként. A curriculum
általános alapokat biztosít, és megóv a (túl) korai specializációban rejlő
veszélyektől. A gyerekeknek nem 14-15 éves korukban kell eldönteniük, hogy
a többszáz szakma közül melyiket válasszák, hanem a főbb szakirányok
megismertetésével lehetőséget ad arra, hogy felismerjék önmagukban
az irányultságokat - tapasztalatok szerint a növendékek alkalmazkodóképességüknek,
rugalmas és önálló kezdeményezéseiknek, nyitottságuknak köszönhetően az
élet bármely területén megállják helyüket.
Epochális oktatás
Az epocha görög eredetű szó, jelentése korszak. Az epochális
tanítás rendszerében egy osztálynak ugyanannyi órája van egy adott
tantárgyból, mint a hagyományos iskolában, de ezek nem heti 2-3 órára oszlanak
el, hanem "tömbösítve" vannak, azaz a gyerekek egyetlen témával foglalkoznak 3-4 héten
keresztül. Ez a tanítás első két órája (általában 8-10-ig), megszakítás és szünet
nélkül. Az óra felépítése (a tevékenységek változatossága) biztosítja, hogy a
gyerekek ne fáradjanak el - óra közben gyakran felállnak, mozognak, aktívan
részt vesznek a tananyag feldolgozásában. Ezekben a hetekben az osztály életében
minden az adott tantárgy jegyében történik - az osztályba kerülő tárgyak és képek,
az olvasmányok, a beszélgetések. Ez a koncentráció jelentős mértékben megnöveli
a tanulók elmélyülését a tananyagban. A témát tanítójukkal közösen dolgozzák fel,
a passzív befogadás helyett folyamatok aktív részeseiként.
A gyerekek nem tankönyvekből tanulnak - az órán elhangzottak és az önálló
kutatások eredményei egy sima lapú epocha füzetbe kerülnek, maguk
készítette (sokszor bámulatos művészi érzékkel kivitelezett) rajzok, ábrák
kíséretében. A rendszeres gyakorlást igénylő tárgyakat (idegen nyelvek, zene, művészeti
és kézműves tevékenységek) a hetente ismétlődő szakórák keretében sajátítják
el a gyerekek. Ezek száma az életkor előrehaladásával növekszik.
Alap készségek (írás, olvasás, számolás)
A Waldorf-pedagógiában nagy hangsúlyt kap, hogy az alapvető kulturális készségeket
a gyerekek biztonsággal sajátítsák el. Fontos, hogy ezek a készségek automatizmussá
váljanak, hogy a későbbiekben maga az írási, olvasási tevékenység ne vonja el a
figyelmet a gondolatokról - amit le kell írni vagy meg kell érteni. Ennek
megfelelően a Waldorf-iskolákban az írás és olvasás alapozására hosszabb idő áll
rendelkezésre, mint a hagyományos iskolákban. Az elvárás az, hogy körülbelül a
harmadik év végére tudjanak a gyerekek biztonsággal írni, olvasni, számolni, nagy
teret hagyva az egyéni különbségeknek, siettetés nélkül.
Értékelés
A Waldorf-iskolákban nincs hagyományos értelemben vett feleltetés
és osztályozás, a gyerekek azonban folyamatos visszajelzéseket kapnak tanítójuktól
az éppen elvégzett munkáról. A személyre szóló értékelés módot ad arra, hogy
pozitívumokról és negatívumokról egyaránt szó essék benne, amitől a gyermek
az odafigyelést és törődést érzékeli, és még a negatívumokat tartalmazó értékelés
is elfogadhatóvá, serkentő erővé válhat. A gyerekek számára a motivációt nem
a jobb osztályzat megszerzése jelenti, hanem a természetes tudásvágy.
A feleltetés hiánya pedig nemcsak a teljesítménnyel kapcsolatos szorongást csökkenti,
hanem - áldásos "mellékhatásként" - sokkal több időt hagy a tényleges tanulásra.
A szülők a havonta megtartott szülői esteken, a tanítóval folytatott személyes
beszélgetés során, illetve az év végi szöveges értékelésből tájékozódhatnak a
gyermekek előrehaladásáról.
Művészetek - a "szív iskolája"
A Waldorf-pedagógiában a művészeti nevelés célja nem elsősorban művészek
képzése, hanem az élet művészi átélésének, alkotó megközelítésének közvetítése.
Az egyes művészeti ágak a napi tevékenységek részeként vagy szakóraként
vannak beépítve az oktatásba. A gyerekek sokat énekelnek, elsőtől kezdve furulyán,
később húros hangszereken zenélnek, rendszeresen rajzolnak a füzeteikbe. Az évek
során megismerkednek a festés, a grafika a fafaragás, a szobrászat alapvető
művészeti technikáival, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy a művészetek több
(a fentieken kívül a hangszeres zene, színjátszás, irodalom) formájában is
kifejezhetik önmagukat, érzéseiket, és megélhetik, hogy hozzá tudnak tenni
valamit a világhoz.
A Waldorf-iskolákban elsőtől kezdve gyakorolnak egy sajátságos mozgásművészetet,
az euritmiát, amely a beszéd és az ének mozgástörvényein alapul.
A szó görög eredetű, jelentése: szép, jó ritmus. A Waldorf-pedagógiában alkalmazott
euritmia "lélekkel átitatott testfejlesztés". A heti rendszerességű órákon a
gyermekek az életkoruknak megfelelő szinten ismerkednek a zene
és a vers elemeivel, kifejezési eszközökkel, stílusokkal. Az átélt
élmények segítik a gyermek harmónikus fejlődését, erősítik a különböző
készségek kialakulását (például írás, számolás, olvasás és nyelvi készségek).
A közös mozgásban a gyermekek megtapasztalhatják a közösség erejét, saját
helyüket a térben és a világban.
Mesterségek - a "kéz iskolája"
A Waldorf-pedagógiában rendkívül fontos helyet tölt be a tevékenységeken
és tárgyak készítésén keresztül történő tanulás. A tevékenységből
és a mozgásból emelkedik ki a gondolkodás és az értés.
A manuális munka olyan alkotói folyamat, melynek során a gyermekek
elmélyülnek az ideákban és a matériákban, és így fejlődnek képességeik. Az a
tudás és értés, amelyet tevékenységeken keresztül szereznek meg a gyerekek,
lehetővé teszi az eredményesség egy olyanfajta érzésének kialakulását,
mely egész életén át biztosítja a kézzel készített tárgyak értékelését
és tiszteletét.
Az alsóbb osztályokban a kézimunka (kötés, horgolás, hímzés), majd felsőbb
osztályokban a fafaragás, a szövés, fonás, fém- és bőrmunkák szerepelnek
a tanrendben - ezeken az órákon egyedi munkákat készítenek, amelyeket általában
használnak is.