Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
HORIZONTÁLIS TANTERV
1. osztály
2. osztály
3. osztály
4. osztály
5. osztály
6. osztály
7. osztály
8. osztály
9. osztály
10. osztály
11. osztály
12. osztály
13. osztály
1. évfolyam (6-7 éves kor)
Fejlődési jellegzetességek
A Waldorf-pedagógia a betöltött hatodik életévet tartja megfelelőnek az iskolakezdésre.
Az első hét év folyamán a kisgyermek otthonra talál saját fizikai testében, kialakítja
térbeli tájékozódását, és elsajátítja azokat az alapvető képességeket, amit a járás,
a beszéd, és a gondolkodás jelent. A gyermek egész környezetének minden rezdülése
tanulási alapul szolgál számára, hiszen a kisgyermek mindent és mindenkit utánoz
környezetében. Az utánzás gesztusa révén derül ki, hogy mi az, amit a kisgyermek
már megtanult. Az óvodában a tapasztalaton alapuló tanulás, a kreatív játék keretében
tett felfedezések, valamint a gyermekekkel és az óvónővel kialakított társas kapcsolatok
képezik a legfőbb pedagógiai feladatokat. Az anyanyelvet és a számolást nem
didaktikusan tanítjuk, hanem játékos foglalkozásokban és csoportos tevékenységekben
hívjuk fel a figyelmet.
A hetedik életév körül a fogváltás kezdetével azok az erők, melyek idáig a gyermek
növekedésének szolgálatában álltak, felszabadulnak, és a független, képi gondolkodás
számára válnak aktívvá. Ebben az életkorban elkezdjük az írás-olvasás, a számolás
és más tárgyak tanítását. A gyermekre ekkor még mindig jellemző a mesevilágban
létezés, ekkor még mindig könnyebben tud valamit teljesen átélni, mint figyelmét
egy tanulási feladatra összpontosítani.
Célok és célkitűzések
Ebben az évben a gyermekek óriási lépést tesznek meg, amikor az óvodából
bekerülnek az iskola formális tanulási keretei közé. A gyermekek a tanár
irányításával szerzik meg első tapasztalataikat a formák, hangok, betűsorok és
számok világában, melyben képek, ritmusok és történetek sietnek segítségükre.
A gyermekek számtalan gyakorlati tevékenység - mozgás, versek, rajzok és írás -
segítségével tanulják meg felismerni és megjegyezni az újonnan tanultakat. Az
osztálynak ebben az évben kell hozzászoknia ahhoz a közös iskolai élethez és
munkához, mely az alapját képezi majd nemcsak az egész alsó tagozatos, hanem
lényegében az azt követő, egész iskolai időszaknak. Az első és ezt követő
osztályok legfontosabb morális célkitűzéseit a következőkben foglalhatjuk
össze: tanítsuk a gyermekeket arra, hogy tiszteljék a természetet, óvják
környezetüket, becsüljenek másokat, keltsük fel érdeklődésüket a világ iránt
és építsünk bennük bizalmat a tanárok iránt. A tanároknak arra törekszenek,
hogy egy olyan szociális kohézió jöjjön létre az osztályban, melyben a gyermekek
törődnek egymással és figyelnek a másikra.