Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
HORIZONTÁLIS TANTERV
1. osztály
2. osztály
3. osztály
4. osztály
5. osztály
6. osztály
7. osztály
8. osztály
9. osztály
10. osztály
11. osztály
12. osztály
13. osztály
8. évfolyam (13-14 éves kor)
Fejlődési jellegzetességek
A 8. osztály, minek során a tanulók átlépik a 14. életévüket, az osztálytanítói
időszak végét jelzi. Eredetileg ez volt az az időszak, amikor a tanulók megváltak
az iskolától, és megkezdték inaséveiket valamely ipari vagy kézműves műhelyben.
Ennélfogva a 8. osztályra úgy tekintettek, mint a gyermek iskoláztatásának
"lekerekítésére". Az elmúlt 50 évben Európa-szerte kitolódott az iskoláztatás
felső határa, és a Waldorf-iskolákban is létrejöttek az úgynevezett felső
tagozatok, a 14 éves kor ma már nem az iskola befejezésének időpontját jelenti.
A 8. osztály továbbra is valaminek a lezáródását jelzi, de ez inkább egy bizonyos
világképre, és benne az ember által elfoglalt helyre vonatkozik.
A kamaszkorban, a fizikai és lelki változások többnyire már mindenkinél elkezdődnek.
Általánosságban megfigyelhető, hogy a fiatalok sokkal robosztusabbnak tűnnek, valamelyest
csökken az a lágyság, ami az elmúlt két évben jellemző volt rájuk. Növekedésük,
nemi érésük a fiúknál például a mutálásban, lányoknál a menstruáció megindulásában
fejeződik ki. Ez az a kor, amikor a fogalmak világa kezd jelentéssel megtelni a
kamaszok számára, és rendkívül élessé válik kritikai érzékük, mellyel elsősorban az
eddigi kereteket, különösen a szabályokat veszik górcső alá. Ezt az érzelmekkel is
telített kritikai hajlamot az ellensúlyozza, hogy ezzel egy időben nagyobb szerepet
kap életükben a racionalitás, felülkerekedik 'Én'-jük gondolkodó része.
Végső szakaszába lép a független érzelmi élet kialakulása, s az ezt kísérő érzelmi
turbulencia nem kis kihívás elé állítja a tanárokat és a szülőket egyaránt. Tudva
azt, hogy a krízis hozzátartozik a fejlődéshez, a nevelés központi kérdése, hogy miként
kísérjük ezeknek az individualizált és független érzéseknek, gondolatoknak, törekvéseknek
születését és emancipációs útját anélkül, hogy magukkal sodornának ezek a hatalmas
érzelmi hullámok.
Míg a lányok idejük és energiájuk nagy részét arra fordítják, hogy kis, összetartó
csoportokban osztják meg egymással érzéseiket, és beszélik ki az élet minden érzelmi és
szociális eseményét, addig a fiúk általában másképp reagálnak az őket ért hormonális és
lelki változásokra. Ők látszólag meglehetősen lemaradnak a lányokhoz képest szociális
viselkedés és érzelmi érettség terén, hiszen nem túl kommunikatívak, érzéketlennek
tűnnek, és hajlamosak a nyers és mogorva viselkedésre. Függetlenül ezektől a külső
megnyilvánulási formáktól, mind a fiúk, mind a lányok előtt új és ismeretlen távlatok
nyílnak meg, melyeket élesedő elmével, meleg szívvel és a gravitációval küzdő végtagokkal
fogadnak. Év végére a tanulók már új tekintélyeket és szerepmintákat keresnek maguknak.
Célok és célkitűzések
A gyermekeket azon cél szem előtt tartásával kell vezérelnünk, hogy mindaz, amit eddig
tanultak, értelemmel bíró világgá álljon össze számukra, melyben a "főszerepet" a küzdő,
etikus ember játssza.
A 8. osztály fő feladata egy önálló éves munka készítése, amikor minden tanulónak választania
kell egy témát, amellyel egész éven át foglalkozik.