Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
HORIZONTÁLIS TANTERV
1. osztály
2. osztály
3. osztály
4. osztály
5. osztály
6. osztály
7. osztály
8. osztály
9. osztály
10. osztály
11. osztály
12. osztály
13. osztály
5. évfolyam (10-11 éves kor)
Fejlődési jellegzetességek
A gyermek ebben az életkorban, koránál fogva, mozgásában bizonyos könnyedségre
és kecsességre tesz szert. A koordinált, kiegyensúlyozott és harmonikus mozgás
kulcsfontosságú ebben a fejlődési fázisban. Lelki fejlődésükre jellemző,
hogy tovább erősödik az én és a világ megkülönböztetése, növekedni kezd az
egyéni "akarati" tényező, megerősödik az 'Én'-tudat, szociális szinten pedig
erőteljes csoportdinamika érvényesül az osztályon belül, noha saját egojuk még
meglehetősen kialakulatlan. Értelmi fejlődésüket az jellemzi, hogy jobban felfogják
már a kérdések, jelenségek reális, racionális vonatkozásait. A képi elem a
gondolkodás folyamatában továbbra is fontos szerepet játszik a gyermekek tudatában,
de kezdetét veszi az a folyamat, amikor a fogalmak alkotása és megértése már nem annyira
egyénített képek és gondolatképek alkotásán alapul, hanem azon, hogy képesek
tiszta, tényszerű, érzésektől mentes fogalmakat felfogni.
Azáltal, hogy növekszik az emlékezőtehetségük, kialakul időérzékük is. A memória teszi
lehetővé, hogy visszatekintsenek a múltba, és megtervezzék a jövőt, s ha ezt az érzések
elmélyülése is kíséri, akkor mindez a tudatosság és a felelősségérzet megerősödését
eredményezi.
Intellektuális és morális értelemben a gyermek megérett új kihívásokra. Számolásban és
írás-olvasásban az alapokat letették már tízéves korukig. Ebben az életkorban ragadható
meg talán az egyéni felelősség érzetének kialakítása, a "jó és rossz" megkülönböztetésének
racionális képessége.
Ez az év jelzi a gyermekkor és a pubertás közötti fordulópontot. Olyan szintet képesek
elérni, amiről nem is álmodtak volna. Teljesen azonosulnak munkáikkal, időt töltenek
azzal, hogy kidíszítsék, tökéletesítsék. Ötödikben gyakran büszkék munkájukra, szemben
az előző évvel, amikor inkább lekicsinylően nyilatkoztak róla.
Az év vége felé érzékelhető a tanulók növekvő intellektuális képessége. Egy újabb leválás
van kialakulóban, ami magával vonja a kritikai szellem növekedését is. A harmónia elvész,
hogy majd újra megtalálhassák a felső tagozat vége felé.
Célok és célkitűzések
Ennek az évnek az a feladata, hogy átmenetet teremtsünk a mítoszból a történelembe,
miközben megvizsgáljuk ennek kihatását az egyénre. A gyerekeknek tudatosabbá kell tenni
az élet és a környezet kölcsönös egymásra hatását, amire a botanika tanulmányozása a legalkalmasabb.
Különös hangsúllyal jelenik meg az eredeti olimpiai eszmény, melyben a csoportkülönbségek egy
nagyobb egésznek rendelődnek alá, és amelyben a szépség legalább olyan fontos értéknek számít,
mint a gyorsaság és a távolság. A gyermekek memóriáját például idegen szavak tanulásával
kell fejleszteni, vagy földrajzi területek vizuális felidézésével, térkép segítségével.