Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
HORIZONTÁLIS TANTERV
1. osztály
2. osztály
3. osztály
4. osztály
5. osztály
6. osztály
7. osztály
8. osztály
9. osztály
10. osztály
11. osztály
12. osztály
13. osztály
3. évfolyam (8-9 éves kor)
Fejlődési jellegzetességek
Ebben az évben lépnek be a gyerekek a 10. életévükbe, amikor fontos fizikai,
pszichológiai és kognitív változásokon mennek keresztül. Ezek azok a változások,
amit a kilenc-tíz év körüli gyermekeknél "Rubikonnak" nevezünk, amelyet különböző
időtartamban és intenzitással élnek meg.
A gyermek sokkal kiegyensúlyozottabb tempóban halad: a beszédhangokat egyre inkább
a szájüreg közepén képzi, sokkal tisztábban artikulál, és figyelmét "középtávra"
összpontosítja. A gyermekek fizikai szervezete szemmel láthatóan erősebb. A szív
megnő, és nagyobb mennyiségű vér fogadására alkalmas, s véglegessé válik a belélegzés
és a pulzus egymáshoz való aránya: egy belélegzés alatt négyet dobban a szív.
A növekedés elsősorban a végtagokra és az anyagcserére irányul, valamint a törzsre,
ami széltében kezd növekedni. Néhány gyermeknél ez a fejlődési szakasz fáradékonyságot,
has- és fejfájást, vagy náthát, szédülést, változékony étvágyat, asztmát, ekcémát,
esetleg alvászavarokat idézhet elő. Steiner ennek kapcsán a gyermek érzelmi életében
bekövetkező változásról beszél. Hétéves korban a gyermek gondolkodása alakul át.
Harmadik osztályban a gyermek saját lelkében tapasztal egyfajta kettősséget a világ
befogadásával kapcsolatban. Úgy alakul ki ez a folyamat, hogy a gyermek egyre növekvő
erővel tapasztalja meg az objektivitás érzését, de ugyanakkor egy növekvő szubjektivitást
is tapasztal. A szubjektív belső tapasztalat és a világ objektív valósága ellentétben
állnak a gyermek lelkében. Ennélfogva kérdések és kételyek, egyedüllét érzése és egy
kezdődő kritikai hangvétel lesz jellemző a gyermek lelki állapotára.
Van, akinél kicsit korábban, másnál kicsit később, de szinte minden gyermeknél megjelenik
az év folyamán ez a fejlődési fázis, mely rendkívül jelentős az öntudatra találás
folyamatában. Ezt az állapotot gyakran - mind emberi, mind fizikai értelemben vett -
elkülönülésként élik meg a gyerekek, illetve a külső és a belső világ szétválásaként.
A világ korábbi egységének elvesztése ellentétbe kerül a világ újfajta megismerése
fölötti csodálkozással, s ez az ellentét gyakran összezavarodást, bizonytalanságérzést
vált ki a gyermekekből. Ezek gyakran magatartásbeli változásokban öltenek testet, melyek
temperamentumtól és személyiségtől függően jelentős eltérést mutatnak.
Ebben a kereső időszakban az Ószövetség képei, törvényei és szellemi irányítása növelhetik
belső biztonságérzetüket, a gazdálkodás és a házépítésepocha pedig abban lehetnek
segítségükre, hogy új kapcsolatot tudjanak kialakítani környezetükkel.
Célok és célkitűzések
Ahogy a harmadik osztályos tanulók egyre inkább tisztába kerülnek önmagukkal és az
őket körülvevő fizikai környezettel, kezdenek újfajta módon érdeklődni az anyagi világ
iránt. Miután a második osztályban alaposan begyakorolták a számolás és az írás-olvasás
alapjait, most már a mindennapi élet számtalan helyzetében tudják ezt a tudásukat
kamatoztatni, például különböző mérésekben, egyszerű feladatok megoldásában, vagy
levélírásban.