Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
HORIZONTÁLIS TANTERV
1. osztály
2. osztály
3. osztály
4. osztály
5. osztály
6. osztály
7. osztály
8. osztály
9. osztály
10. osztály
11. osztály
12. osztály
13. osztály
2. évfolyam (7-8 éves kor)
Fejlődési jellegzetességek
A 8 éves gyermek továbbra is, nagyrészt egy önmaga alkotta világban él,
amely abból a képességéből fakad, hogy belső világa birodalmából képes
egyéni gondolatképeket alkotni. A külvilág eseményei és tapasztalatai a
gyermek képzelőerején, mint egy szűrőn mennek keresztül, hogy ott a gyermek
homogén világképének megfelelően újrarendeződjenek.
A gyermekek ebben az életkorban már nagyobb éberséget tanúsítanak a
körülöttük történő dolgok irányába. Az a teljességtudat, ami idáig
jellemző volt a gyermekekre, most ellentétekre esik szét, amit
egyrészről egy mélyebb és tudatosabb vallási érzület felé fordulás,
másrészről a rosszaság éber kísértése jellemez.
A tanterv ebben az életkorban elsősorban arra irányul, hogy a nyelv
érzéseket és érzelmeket kifejező gazdagságát és mélységét tegye
érzékletessé a gyermekek számára.
Értelmi szempontból továbbra is az a fő feladat, hogy a gyermek otthon
érezze magát egy olyan tanulási közegben, ahol a képekben való gondolkodás
az elsődleges. Fogalmakat úgy lehet legjobban jelentéssel megtölteni,
ha azok minőségüket tekintve plasztikusak és organikusak. A tanulók tovább
ismerkednek az írás-olvasás és a számolás alapjaival, miközben a finom- és
nagymotoros mozgás területén - ugrálás, labdadobálás, kötés, horgolás vagy
furulyázás - továbbfejlesztik az első osztályban felébredő készségeket
és képességeket. Az intellektust úgy próbáljuk a gyermekekben felébreszteni,
hogy az átélés és a cselekvés erőit hívjuk segítségül.
A második osztályos gyermekek állandó fogazata továbbra is növekedésben van,
a lateralitás és a dominancia ekkorra viszont már véglegesen kialakul. A
biztonságérzet, mely áttetszik egy másodikos tanuló viselkedésén, egyértelműen
az első osztályban letett alapoknak köszönhető.
Célok és célkitűzések
Az első év kezdeti tapasztalatai tovább mélyülnek és újabbakkal gyarapodnak a
második osztályban. Ez az időszak alapvetően azt szolgálja, hogy az előző évben
szerzett új készségeket begyakoroljuk és továbbfejlesszük. Míg az első osztályban
arra fordítottuk figyelmünk nagy részét, hogy az osztályból erős szociális közösséget
formáljunk, melyben a gyermekeket a teljesség megtapasztalása erősíti, a második
osztályra jellemző egyfajta polarizálódás, amely például a gyermekek egymáshoz való
viszonyában is megfigyelhető. A gyermekeknek segítséget tudunk nyújtani ebben
az életszakaszban azzal, hogy szentek életéről szóló legendákat, végletes emberi
viselkedési formákat és jellemvonásokat ábrázoló fabulákat mesélünk nekik. Ennek
az osztálynak erős irányításra van szüksége, mely egyrészt a tanárok következetességéből,
másrészt fantáziájuk erejéből táplálkozik.