Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
HORIZONTÁLIS TANTERV
1. osztály
2. osztály
3. osztály
4. osztály
5. osztály
6. osztály
7. osztály
8. osztály
9. osztály
10. osztály
11. osztály
12. osztály
13. osztály
6. évfolyam (11-12 éves kor)
Fejlődési jellegzetességek
Általánosságban véve, a gyermek növekedése csontozatának növekedésében fejeződik
ki. Meghosszabbodnak a végtagok, kialakulnak a gyermeknél furcsa, szögletes
mozdulatok. A 12 éves gyermek a gravitáció erejét csontjaiban érzi. A fizikai
változásokat a gondolkodás területén a kauzalitás megtapasztalása kíséri, míg
lelki fejlődésében a gyermek egy olyan életszakaszba lép, amelyet leginkább
az állandó változás jellemez. A 12 éves gyermek valami olyasmit él át, amit
a gyermekkor elmúlásaként, vagy az individuum megszületésének pillanataként
írhatnánk le.
A második hétéves periódus utolsó harmadában már a kamaszkor előrevetüléséről
beszélhetünk. A különböző javasolt tantervi témák - egymásra épülő, lejegyzett
történelem, Európa földrajza, leíró geometria, közgazdasági matematika, fenomenológiai
tudományok, kertészet, fafaragás és szervezett játékok - mind a gyermek fizikai,
lelki és értelmi változásait ragadják meg.
Célok és célkitűzések
Ebben az életkorban a tanár arra törekszik, hogy a gyermekek külvilág iránti
növekvő érdeklődését aknázza ki. Igyekszik a gyermekek sarjadó kritikai képességeit
a természettudományos megfigyelések irányába terelni. Növekvő érdeklődésük a szociális
kapcsolatok iránt jó alapot teremthet arra, hogy a gyermekek felelősséget érezzenek
saját osztályközösségük iránt. A cél az, hogy új szociális kapcsolatot alakítsanak
ki egymással és tanárukkal egyaránt.
Ahogy megjelennek új értelmi képességeik, arra ösztökélhetjük a gyerekeket, hogy
oksági összefüggéseket működés közben értsenek meg a világban. Figyelmüket egy
olyan világ felé kell irányítani, amilyenben élni és dolgozni akarnak majd, mint
felnőttek. A tanulóknak kihívásokra van szükségük, hiszen nagyon színvonalas munkák
létrehozására képesek.