Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
VERTIKÁLIS TANTERV
Magyar nyelv és irodalom
Matematika
Történelem
Filozófia
Honismeret és földrajz
Természetrajz és biológia
Fizika
Kémia
Idegen nyelvek
Mozgás és testnevelés
Kertművelés
Informatika
Technológia
Gyakorlatok
Természetrajz és biológia
A Waldorf-iskolák tantervének teljes felépítése mélységesen ökológiai jellegű.
Az egésztől a részek felé haladó tanítási módszer maga is megerősíti ezt,
és bátorítja a gyermekeket, hogy fejlődésük során megtartsák a legszélesebb
rálátást a tanulmányaikban.
A különböző osztályokban biológiából felvetett témák szervesen beleillenek az
egész iskolán végigvezető tantervbe, tudat alatt táplálva az egészen belüli egységérzetet.
1-3. évfolyam
Az ezen osztályokat átható hangulat magában hordozza a biológiához tartozó
összes témát. A gyermekek fejlődésének e szakaszai során kiválasztott történetek
tükrözik a kisgyermekek és az élővilág folyamatosan változó kapcsolatát.
Az 1. és a 2. osztályban a történetek az átváltozás témakörével foglalkoznak,
a béka királyfivá változik, a nádszálból előpattan a királykisasszony. Ezek
a történetek lehetővé teszik, hogy a gyermekek megértsék az állatok nyelvét,
és megismerjenek más lényeket - manókat, tündéreket -, akik titkokat őriznek és életet
védenek. Az ilyen fantáziaelemek nem szeszélyes hóbort szüleményei, ezek
alapozzák meg az állatok és növények közötti viszony komplexitásaival és
útvesztőivel az egészséges érzületű kapcsolatot. Sőt a bioszféra rejtett
tulajdonságaihoz is - amiket később, a felső tagozatban, a világos gondolkodás
segítségével tanulmányoznak - közelebb visznek.
A 3. osztályban a teremtés történetei teljességében ábrázolják a Föld, a növények,
az állatok és az ember eredetét. Más történetek arról szólnak, hogy egyes személyek,
vallásos emberek vagy szentek milyen különleges viszonyban vannak az állatvilággal
(Szent Ferenc).
A mezőgazdasági epochában a gyermekek megismerik, miként dolgozik a paraszt a természet
erőivel. A szántáson, a vetésen és a betakarításon túl még rengeteg feladat van:
élő sövényeket telepíteni, kerítéseket állítani, bárányokat gondozni, víztől mentesíteni
földterületeket és gyomtalanítani a terményt.
Mindezek bevezetőül szolgálnak az élővilág elkövetkező évekbeli tudatosabb tanulmányozásához,
valamint annak tudatalatti megerősítéséhez, hogy a Földre tekintettel levő és az azt
óvó ökológia etikai alapja: az emberek erkölcsi fejlődése.
4-8. évfolyam
A gyermek fejlődésében a kilencedik életév körül határozottan érzékelhető határvonal
mutatkozik: a 4. osztálytól a gyermekek nagyobb távolságot érzékelnek saját maguk
és más emberek, valamint a környező világ között. A képzelőerőt még mindig nagyon
megmozgatja egy-egy történet, de annak tartalma már pontosabb leírást igényel. Az
élővilág megfigyelése és leírása - amely kombinálja a pontos részleteket és a
növény vagy állat karakterének érzékelését, valamint a környezetet, amelyben
élnek - hidat képez a 6., 7. és 8. osztályhoz. Az 5. osztályban az egyedülálló
jellegzetességekkel és jellemzőkkel rendelkező növény életszerű leírása, lefestése,
és a hozzá kapcsolódó versek a gyermekeket saját élményeik által vezetik el a
megfigyelés pontosságához.
A 6. osztályban az ásványtan, a 7. osztályban az egészség- és táplálkozástan témái,
a 8. osztályban az emberi test tanulmányozása egyre inkább igénybe veszi a diákok
saját megfigyeléseit. A hangsúly sokkal inkább az általuk tapasztalt jelenségen van,
nem pedig a jelenkori tudomány legfrissebb elméletein. A kertépítés olyan tevékenység,
amely kilép az osztályban található növények általános gondozásából: egy kis földdarabot
művelnek meg, ahol virágok és zöldségnövények nevelhetők, komposzt készíthető, és a föld
iránti felelősség gyakorlati úton felkelthető. Az összes biológia epochához hetenkénti
szakórák kapcsolódhatnak végig a 8. osztályig.
9-12. évfolyam
A pubertás és a kamaszkor küszöbén megjelenő képességek lehetővé teszik egy új gondolkodásmód
kialakulását.
A 9. és a 10. osztályban a hangsúly a biológián belül az emberi testen és annak folyamatain
van, vagyis azon, ami a tudatosság, az egészség és a szaporodás fizikai
alapjait biztosítja.
Ezen tanulmányokkal egyidejűleg a növényekkel és az állatokkal végzett gyakorlati
munkának a terepgyakorlatokra is ki kell terjednie, ami a biológia-tantervnek közvetlen
környezeti és ökológiai hangsúlyt ad.
A 11. és 12. osztály folyamán a kamaszok gondolkodási képessége megerősödött és megérett
az eszmék mélyebb befogadására. A biológia-tanterv a növénytan és az állattan
tanulmányozásával támogatja ezt, melynek során a fő szerepet az általánosan
elfogadott sejtelmélet, a genetika és a darwinizmus kapja. Ez a hangsúlyozás
visszaköszön a kémia és a fizika epochákban az atomelmélet, a fény hullám-,
illetve részecsketermészetének tanulmányozása, és a csillagászat formájában.
A tudományos elméletek történeti megközelítése és a technológia következtében
elérhetnek a szemlélődés azon pontjára, ahol megláthatják: az egészséges tudomány
fontos jellemzője, hogy új jelenségek felfedezésekor új elméletek keletkezhetnek,
és ez a régiek eltűntét is hozhatja.
A Waldorf-iskolai biológia-tanterv el tudja vezetni a fiatalokat a jelenkori tudományos
elméletek világos megértéséhez, az emberiséggel és a környezettel kapcsolatos témák,
valamint a technológiai fejlődés következményeinek értékeléséhez, ami eleven, a jövő
fejleményei iránt nyitott szellemi beállítottságot kölcsönöz nekik.
A 9-12. évfolyam során a tanítás átöleli a biológiát, ezen belül a környezettant is,
a paleontológiát azonban a földrajz tárgyalja a geológián belül. Az a kívánalom,
hogy a fiatalok számára megfelelő utakat a tanítás területeire vezessük, nemcsak
a metodika, hanem a didaktika terén is megjelenik. A középiskolában ezen feladat
jelentékeny következményei különösen a biológiában, az élet tudományában jelennek meg.
A 9. és 10. osztályban újból a humánbiológia áll előtérben. Ezután a 11. osztálytól
vizsgáljuk az emberen kívüli élővilág fokozatait a legegyszerűbb élőlényekkel kezdve.