Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
VERTIKÁLIS TANTERV
Magyar nyelv és irodalom
Matematika
Történelem
Filozófia
Honismeret és földrajz
Természetrajz és biológia
Fizika
Kémia
Idegen nyelvek
Mozgás és testnevelés
Kertművelés
Informatika
Technológia
Gyakorlatok
Idegen nyelvek
A Waldorf-pedagógiában nem különül el egymástól a tanítási és nevelési cél.
A nevelés-tanítás kérdésköre: hogyan segíti a tantárgy tanítása az emberré
válást?
Az idegen nyelv oktatásának célja, hogy a diákok pozitívan forduljanak a
más kultúrájú és nyelvű népekhez, valamint hogy segítse az emberi megértést,
hogy empátiát alakítson ki mások szemlélete és világlátása iránt. Az idegen
nyelvek tanulása új perspektívát kínál az egyén számára saját nyelvéhez,
kultúrájához, szemléletéhez, mentalitásához, ily módon segítve a diákot,
hogy a világot árnyaltabban láthassa.
Ennek megfelelően az idegen nyelv oktatásának célja összetett. Egyrészről
praktikus, hasznos célként törekszik arra, hogy a tanuló hallás és olvasás
útján egy másik nyelvet megértsen, és hogy folyékonyan fejezze ki magát az
adott idegen nyelven szóban és írásban egyaránt. Továbbá célja bemutatni a
diákoknak az adott nyelven beszélő népek karakterét, szokásait, kultúráját,
földrajzát, történelmét. Az idegen nyelv tanításának harmadik, pedagógiai célja,
hogy segítse a gyermek általános fejlődését a tantárgy saját eszközeivel, és
hogy betekintést nyújtson a világ árnyalt szemlélési módjaiba, ezzel
tágítva perspektíváját.
Az idegen nyelv verbális tanulása a diáknak azt a képességét fejleszti, hogy
egy másik emberre figyeljen, hogy követni tudja a másik ember kimondott és
ki nem mondott szándékait, hiszen ez ösztönzi a nyelv iránti érzékenységet.
Jobb megértést, kiegyensúlyozott véleményalkotást és empátiát alakít ki. Ezek
a képességek szükségesek a komplex társadalmi helyzetekben. A legalább két idegen
nyelv tudása a rugalmas és mozgékony gondolkodást ösztönzi, mivel a különböző
nyelvek kaput nyitnak a tapasztalás különböző birodalmaiba, és így növekszik a
világ és a más emberek iránti érdeklődés is.
A nyelv alapvetően három szinten működik. Támogatja az önkifejezést, a kommunikációt,
és keretet biztosit a párbeszédhez, beszédhez és megértéshez. Másodsorban a nyelv
a gondolatok és koncepciók rendszerezésének és reprezentálásának eszköze, lehetővé
teszi, hogy a gyermek feltérképezhesse saját tapasztalatait. A szintaktikai viszonyok
egyetemes elveinek segítségével a jelentés eljut az egyik személytől a másikig.
Minden nyelvet le lehet fordítani minden más nyelvre. Harmadsorban a nyelv természetét
tekintve felfedő, reveláló jellegű.
Az idegen nyelvek tanításánál az anyanyelv "megtanulásának" mintáját tűzi maga elé
a Waldorf-pedagógia. (Az erre vonatkozóak tekintetében lásd az anyanyelv tanítását.)
A nyelv természetével folytatott munka azt eredményezi, hogy a gyermek teljes lényével
belemerül a nyelvbe. Főként az első években fontos szempont, hogy igyekszünk nem
lefordítani egyik nyelvet a másikra. Ez alkalmat ad a gyerek érző-intelligenciájának
nevelésére, különösképpen akkor, ha az idegen nyelvek tanítása már az első
iskolaévben elkezdődik.
Az órák többnyire teljesen az idegen nyelven folynak. A költői nyelvet előtérbe
helyezzük a prózával szemben. A gyermekek megismerkednek egy sor tevékenységgel,
párbeszéddel (üdvözlés, mindennapi helyzetekben használt kérdések és válaszok),
versekkel, mondókákkal, kiszámolós játékokkal, dalokkal, játékokkal, melyek a nyelv
világába repítik őket anélkül, hogy fordításra vagy magyarázatra lenne szükség.
Az első három évben döntően együtt beszélnek a tanár és a gyerekek, az egyéni
megnyilatkozások kevésbé hangsúlyosak.
A 3. osztály végére a gyermekek szókincse tartalmazza a ruházat elemeit, a mindennapi
otthoni és iskolai élet tevékenységeit leíró kifejezéseket, az osztályterem és az otthon
tárgyait, a színeket, a napszakokat, a hét napjait, hónapokat, évszakokat, tipikus időjárási
kifejezéseket, ismerős foglalkozásokat, hogy hogyan űzik ezeket, növényeket, állatokat stb.
Képes alapvető kérdéseket feltenni és megválaszolni a fent felsorolt szókincs segítségével.
Füzetmunkára a szóbeliség miatt nincs szükség, de első osztálytól a gyerekeknek lehet olyan
füzete, amelyben a tanult dalokat, verseket lerajzolják, harmadik osztályban esetleg néhány
szót is leírnak az év végén.
A 4. osztálytól a gyermeknek új életszakasza kezdődik, melynek egy tudatosabb nyelvtanulás
felel meg.
A kilenc-tizenharmadik évben, "a gyerekkor közepén" az írás-olvasás jelenik meg a tantervben.
Az olvasás képessége ismert szöveg felolvasásától, a helyes hangsúly kialakításán át a
maximális érthetőségig kell fejlődjön. Ebben a három évben az írás az ismert rövid szövegek
másolásával kezdődik, majd egyszerűbb gondolatok kifejezését szolgálja. Megjelenik a kétnyelvűség,
idegen nyelvű szövegek tartalmát foglalják össze az anyanyelvükön és egyszerű szövegeket
alkotnak idegen nyelven. Ezen időszak végére megismerkednek a szótár használatával. A
nyelvtani szabályokon tudatossá váló nyelvhelyesség élményéhez a nyelv szépségének élménye
járul. Ez a hosszabb versek, prózai szövegek önálló előadásában nyilvánul meg. A mondatok
helyes ritmusban való előadása, a karakterisztikus hanglejtés ennek az esztétikai igénynek
a kielégítését szolgálja. Életszerű beszédhelyzetek, információk adása a nyelvben való
megnyilatkozás elemei. A nyelvtörők humora is helyet kap a tanulásban. A helyes kiejtésre
is egyre nagyobb gond hárul.
Az epochafüzetek mintájára kis tankönyvet szerkesztenek a gyerekek, amibe a tanult verseket,
dalokat mondókákat és gyakorlatokat is feljegyzik (felbecsülhetetlen, ha tanárváltozás van).
Az olvasmány általában az 5. osztályban jelenik meg, amikorra a gyerekek ismerik a betűket
és ismerős mondatokat képesek olvasni. Az olvasmány lesz a szókincs növelésének középpontjában.
A gyerekek ekkor kezdik felépíteni saját referencia-füzetüket rendszerezett szókincslistákkal,
amelyeket gyakran tematikusan csoportosítanak, nyelvtani szabályokkal és ragozási táblázatokkal
egészítenek ki. Gyakorlófüzetük is van, amiben az írott munkát gyakorolják akár az órán, akár
házi feladatként. Amennyiben, rendelkezésre áll jó szöveggyűjtemény, negyedik osztálytól
érdemes használni az olvasás tanításához. Szótárral az 5. osztály végétől, hatodik osztály
elejétől kezdenek dolgozni a tanulók.
Jól alkalmazhatóak ebben az életkorban a rejtvényjátékok, a párbeszédek improvizatív jellege
is fokozódik. Az osztály illetve csoport előadhat együtt kisebb színdarabokat is.
A gyerekek az egész középtagozatban folytatják a szóbeli munkát, ami mindig a tanítás
középpontjában marad. Ez gyakran egy-egy rövid színdarab vagy jelenet előadását jelenti.
A beszédgyakorlatok tartalmaznak egyszerű társalgást az iskolai és otthoni életről, időjárásról,
kérdés-felelet játékot, ami a számok, az idő, az évszak, napszak, az osztály aktuális
eseményeinek vagy az olvasott szöveg tartalmának ismeretén alapul. A tevékenységek között
általában szerepel vers és beszédgyakorlat felmondása, éneklés, nyelvtani kérdések
megtárgyalása vagy a történelem, földrajz és kultúra bizonyos aspektusai. Az egyes
olvasmányok kiválasztásakor a nyelvtanár próbáljon meg kapcsolódni a főoktatás
anyagához.
A gyerek a tizenkettedik életév táján ok-okozati összefüggések meglátására képes, így az
előzőleg tanultak összefoglaló áttekintésére is. A nyolcadik osztályban ismeretlen szöveg
jelentését következtetik ki a gyerekek beszédhelyzet segítségével. Ennek kapcsán
megismerkedhetnek az idegenvezetéssel. Foglalkozhatnak a természet- és környezetvédelem
kérdéseivel, olvashatják híres írók munkáit eredeti nyelven. A prózai és költői alkotásokat
megelőzik a szükséges magyarázatok, nem utólag fűzi az olvasottakhoz a tanár. A művet hallás
alapján értik meg a gyerekek, ez az első találkozás azokkal, olvasásuk a velük való foglalkozás
utolsó fázisában következik. Elkezdődhet a naplóírás, tudjanak a gyerekek több mondatból álló
egyszerűbb szöveget leírni. E szakasz végén megjelenhet a fordítás magyarról idegen nyelvre
és fordítva. A gyerekek részletesen beszélnek családjukról, önmagukról.
A pubertás elérkezte új arculatot ad a tantervnek. A 9-12. osztályban új állomáshoz érkezik a
gyermeki személyiség fejlődése. Ebben az időszakban a nyelvtant olyan magas szinten kell,
hogy elsajátítsák a tanulók, mely hamarosan lehetőséget adhat nekik annak egészséges elfelejtésére.
Idegen nyelvet akkor beszél az ember folyamatosan, ha beszéd közben nem gondol a nyelvtanra.
Ilyenkor a nyelvtan már képesség, nem tudás.
A 9-12. osztályban idegen nyelvű irodalmat tanulmányoznak a tanulók, a szövegben felmerülő
nyelvtant és kifejezéseket. Ebben a szakaszban is fontos, hogy a nyelvtanár lehetőség szerint
próbáljon meg kapcsolódni a főoktatás anyagához.
A 9. osztályban önéletrajzokkal foglalkoznak, egyes jeleneteket dramatizálnak. A nyelvtani tudás további
mélyítése mellett gyakorolják az írásbeli kifejezést, levelezhetnek idegen nyelven. A nyelvi kifejezéseket
próbálják az idegen nyelven magyarázni. A tanulók önállóan is fel dolgoznak nehezebb szövegeket szótár
segítségével és erről beszámolót készítenek.
A 10. osztályban a tanulók olvasmányai a XIX-XX. század művei. Cikkeket, tudósításokat olvasnak
különböző témakörökben pld. környezetvédelem, melynél feladat a lényeg leszűrése és a tartalom
visszaadása. Írhatnak önéletrajzot, megfogalmazhatják véleményüket szóban és írásban különböző
témákban.
A 11. osztályban a drámák olvasása által még közelebb jutnak a költői kifejezésformákhoz, melyeken
át a lírai és epikus költészethez vezet az út 12. osztályban. A tanulók modern verseket,
humoros írásokat olvasnak, stilisztikai és tolmácsolási gyakorlatokat végeznek. A nyelvtan
főként ismétlés, a helyesírás fejlesztése. A tanulók érdeklődésüknek megfelelő olvasmányokról
referálnak, a tanár a nyelvtudomány különböző ágairól tarthat előadást.
Ebben az időszakban nagyon jó, ha az osztály kapcsolatot vesz fel más országbeli Waldorf-iskolák
azonos korú diákjaival (levelezés, diákcserék, osztálykirándulások, közös projektek). Az élő nyelvvel
való találkozás minden formája rendkívül fontos ebben a korban.
Egy vagy több nyelv elsajátítása a tapasztalás és értés különböző birodalmaiba viszi az érzést
és gondolkodást, új perspektíva nyílik a saját nyelv, az anyanyelv mélyebb értése számára.