Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
VERTIKÁLIS TANTERV
Magyar nyelv és irodalom
Matematika
Történelem
Filozófia
Honismeret és földrajz
Természetrajz és biológia
Fizika
Kémia
Idegen nyelvek
Mozgás és testnevelés
Kertművelés
Informatika
Technológia
Gyakorlatok
Mozgás és testnevelés
Játékok, gimnasztika, sportA mozgástanterv általános célkitűzése annak az alapvető folyamatnak támogatása, melynek során a gyermek lelki-szellemi lénye a mozgáson keresztül összekapcsolódik testi organizmusával.
Így a tanmenet hozzájárul a mozgásérzék, a térbeli tudatosság, az egyensúlyérzék, a belső kiegyensúlyozottság, valamint a testi jólét érzésének fejlődéséhez a finom- és nagymotoros mozgások által.
A mozgástanterv célja, hogy segítse a gyermeket mozgásrendszere fölötti kontrolljának és tudatosságának formálásában és differenciálásában, hogy energiáit a megfelelő helyen és időben mozgósíthassa, és értelmesen irányíthassa.
A tanterv igyekszik a gyermek segítségére lenni mozgásrendszere átalakításában, hogy belső mozgékonyságot hozhasson gondolkozásába, érzésébe és akaratába, ezáltal is lehetővé téve az egyéni szándék teljesebb kifejeződését.
A tanterv a gyermek fejlődési útját korának megfelelő módon támogatja.
A gyermek fejlődő mozgásrendszerének támogatása során kialakul a közösségi élet alapja, és azon keresztül, hogy a gyermek ráébred az önmaga és az őt körülvevők között fennálló kapcsolatra, valós szociális rátermettség fejlődhet ki.
A mozgás tanterve igyekszik támogatni és kiegészíteni az átfogó tanterv egészét.
A mozgás tanterve azzal a középpontban álló fejlődési folyamattal foglalkozik, melynek minden ember részese: a fizikai testbe való megérkezés, a test irányítása és a test által történő önkifejezés. A mozgáson keresztül az individuum fizikailag lép a világba, ennek pedig elsődleges eszköze a fizikai test.
A mozgásfejlődés, mint folyamat
A mozgástanterv az ember mozgásrendszerével dolgozik, és segít az ahhoz vezető egyéni út megformálásában. Így az individuum megtalálhatja azt a biztonságos középpontot, ahonnan el tud indulni a világ felé.
Ezt a folyamatot támogatja a következő három tényező:
- a gyermekfejlődés archetipikus természetének bensőséges ismerete,
- magának a mozgás természetének bensőséges ismerete,
- a külső körülmények, erőforrások és lehetőségek.