Waldorf-iskola és pedagógia   >    Tanterv és tantárgyak

Waldorf kerettanterv

VERTIKÁLIS TANTERV

Magyar nyelv és irodalom     Matematika     Történelem      Filozófia
Honismeret és földrajz     Természetrajz és biológia     Fizika     Kémia     Idegen nyelvek
Mozgás és testnevelés     Kertművelés     Informatika     Technológia     Gyakorlatok


Technológia

10-12. évfolyam

A technológiát olyan folyamatnak tekintjük, amely nem választható el az őt létrehozó és kezelő embertől. Azt a szemléletmódot, amely a tárgyak, a környezet megteremtése miatt a technikát gyakran elszigetelten kezeli, elutasítjuk, mivel a technika jelenségei több dimenziót és ezáltal több megismerés-perspektívát érintenek. Ezért tölt be fontos szerepet a tantervben:

  • a természeti dimenzió, a hozzátartozó természettudományos, műszaki tudományos, és ökológiai megismerés-perspektívákkal,
  • a humán dimenzió, a hozzátartozó antropológiai, fiziológiai, pszichológiai, esztétikai stb. megismerés-perspektívákkal,
  • a társadalmi dimenzió, a hozzátartozó gazdasági, szociológiai, politikai, kultúrtörténeti, jogi, etikai stb. megismerés-perspektívákkal.
Az üzemi tapasztalatok lehetőséget biztosítanak az ipari és mezőgazdasági folyamatok működés közbeni megfigyelésére. A technológiai tanulmányok egyik témája lehet egy közeli üzem tanulmányozása, beleéretve az üzem profiljának felderítését, a gyártási folyamat leírását az előmunkálatokkal (az alkatrész- és anyagbeszerzéssel) kezdve egészen az utómunkálatokkal (reklámozással, értékesítéssel, marketinggel stb.) bezárólag. A szociális és ipari munkatapasztalataikon keresztül a diákok különösen közvetlen élményeket szereznek a munka és eredményének társadalmi aspektusairól.

A tanítás történhet részben erőműbe, hulladékhasznosítóba, víztározóba, bányába stb. tett tanulmányutak keretében. A látogatások előtt előkészítő beszélgetés, utánuk részletes megbeszélés következik. A modern médiák, úgymint filmek és videók lejátszása különösen a csúcstechnológia területén hasznos. Sok iparág kitűnő információs anyagokat kínál technológiája megismertetésére.

10. évfolyam
A technológiatanításnak elsősorban nem konkrét tudásanyagot kell átadnia, hanem élettapasztalatot. A kézimunka és kézműves (pl. fafaragás) foglalkozásokon tanultak, valamint a fizika és a matematika teoretikus fogalmainak áttekintése segíti a diákok holisztikus fejlődését. A technológia, valamint az emberiség története szintén segíti ezt a fejlődést, ezért ezeket is tárgyalni kell.

Javasolt témakörök:
  • Gyapjú-, len-, és pamutfonás.
  • Szövés különféle szövőszékeken.
  • A textilipar.
  • Műszálgyártás.
  • Szappangyártás.
Várható eredmények:
  • A diák képes tapasztalatait jól megfogalmazni, a látottakat pontosan rögzíteni.
  • Ismeri a tanult technológiák egyes lépéseit, érti azok jelentőségét, sorrendjét.
  • Érti az ember gondolkodásának fejlődése és a technikai civilizáció közötti összefüggést.
  • A megismert eljárásokat képes szabatosan megfogalmazni, azokkal kapcsolatban jól áttekinthető ábrákat készíteni.
11. évfolyam
A technológiatanítás középpontjának két legfontosabb területe: egyik az erő és energia (pl. villamos-energia ipar), másik a nyersanyagok és anyagok (pl. papírgyártás). A 10. osztályos technológiatanítás az elmúlt idők tradicionális technológiáival indul, a 11. osztályos viszont elvezet bennünket a jelen technológiáihoz.

Javasolt témakörök:
  • Vízikerekek és vízszivattyúk.
  • Turbinák: magas-, közép-, és alacsonynyomású turbinák.
  • A csavarvonal és alkalmazásai.
  • Villamos erőművek és az energiaipar (víz-, szél-, kalorikus-, és atomerőművek).
  • Energiagazdálkodás, fogyasztás - pazarlás.
  • Gépjármű mechanika.
  • A víz, mint élethordozó alakító erő.
  • A víztisztítás technológiái.
  • Élelmiszertechnológia.
  • Papírgyártás.
  • Könyvnyomtatás.
  • Könyvkötészet és a kartonpapír használata (lásd még a 11. osztályos kézművességben).
  • Sokszorosító médiák (mindenekelőtt a nyomtatott médiák).
  • Információtechnológia.
Várható eredmények:
  • A diák képes a tanult folyamatok értő elemzésére.
  • Képes összefüggések megmutatására hétköznapi élet és a technikai fejlődés között.
  • Fel tudja ismerni a modern társadalom szokásai és az energiafelhasználás közötti összefüggéseket.
  • Ismeri a különböző energiaforrásokat.
12. évfolyam
A Waldorf-pedagógia megköveteli, hogy történelmi jelentőségű technológiák is szerepeljenek a tananyagban, hogy az anyagfeldolgozás, az energiatechnika, az információtechnológia, és a kémiai technológiák műszaki fejlődésének állomásai világosan láthatóak legyenek. Ezeken kívül a mindenkori legújabb technológiai fejlesztéseket is ismertetni kell. Mivel ezek változása oly nagymértékű, nem lehet az egészet ismertetni, de egy-egy jellemző példát ki kell ragadni. A diákoknak a fejlesztésekről, az elvekről, és a problémákról alapvető megértést kell szerezniük, nem pedig részletes ismereteket az összes új technológiáról.

Javasolt témakörök:
Kémiai technológia:
  • Természetes anyagok.
  • Természetes anyagokból készített műanyagok (celluloid, műgyanták stb.).
  • Fél-szintetikus termékek (klasszikus gyanták).
  • Teljesen szintetikus termékek (polimerek, plasztikok), pl. természetes gumiból szintetikus gumi.
  • Környezetvédelmi és újrahasznosítási problémák: minőségi ellenőrzések (talajminőség-, vízminőség-, és levegőminőség ellenőrzés).
Várható eredmények:
  • A diák képes elemezni a természetes anyagok és a szintetikus anyagok alkalmazási lehetőségeit
  • Képes megalapozott döntéseket hozni a nyersanyagok felhasználása, a hulladékok kezelése kapcsán.
  • Átlátja és képes továbbgondolni a megismert technológiákat, azok jövőjét és korlátait.