Waldorf-iskola és pedagógia > Tanterv és tantárgyak
Waldorf kerettanterv
VERTIKÁLIS TANTERV
Magyar nyelv és irodalom
Matematika
Történelem
Filozófia
Honismeret és földrajz
Természetrajz és biológia
Fizika
Kémia
Idegen nyelvek
Mozgás és testnevelés
Kertművelés
Informatika
Technológia
Gyakorlatok
Kémia
A Waldorf-iskolákban a kémia tanításának módszertana nagyban eltér a
hagyományosan megszokottól. Fontos megjegyezni, hogy a Waldorf-iskolák
kémia tanítását nem a hagyományos módszerrel szembeni bizalmatlanság, az
azzal egyet nem értés alakította és alakítja ki, tehát nem valaminek a
tagadására alapoz. A tartalmat és a módszert a gyermek lényének fejlődéséhez
igazítja, nem pedig az általánosan elterjedt szaklogikához. A kémia
tanításának itt tehát nem szakmai, hanem pedagógiai célja van. Ez természetesen
nem zárja ki, hogy a tudomány ezen ága iránt érdeklődők a számukra megfelelő
mélységben tájékozottak legyenek a világ kémiai oldaláról, de igyekszik kizárni
azt, hogy a kémia nevében elidegenedjenek magától a kémiától.
Annak érdekében tehát, hogy a tárgy tanítása ne öncélú legyen, hanem annak
segítségével a tanulók az egész világ szemléletéhez megfelelő új szempontokat
nyerjenek (melyek szervesen beépülnek gondolkodásukba), nem szabad a kémia
tanítását a legmodernebb elméletek leegyszerűsített változataival kezdeni.
A gyermekek által jól ismert anyagokkal és változásokkal elkezdve, ahol
az újdonság a szempontokban és a vizsgálat módszereiben rejlik, biztos alapot
adhatunk a későbbiekben egyre bonyolultabbá váló ismeretanyagnak. A jelenségekből
indulunk ki, nem a modellekből, ez utóbbiakat az előbbiekből vezetjük majd le,
abban a korban, amikor a tanulók már pontosan meg tudják különböztetni a
valóságot a valóságot leírni próbáló elmélettől. E két dolog különválasztása
rendkívül fontos a modern tudományos gondolkodás kialakításában, de ehhez már
megfelelően érett gondolkodás és rengeteg tapasztalat szükséges.
A kémia tanításának kezdetén nem lehet cél az atomelmélet bevezetése és a
kémiai elemek rendszerezése. Ez utóbbiak nagyrészt nincsenek is jelen elemi
állapotban a természetben, így tárgyalásuk - kevés kivételtől eltekintve - nem
hozza közelebb a diákot a körülötte lévő világhoz.
7. évfolyam
Minden metodika alapja a kémiai folyamatokba való bevezetés. Ezt
minőségileg kell felfogni és oly módon a gyermekek elé tárni, hogy a természet
újfajta megértése fejlődjön ki bennük. Ez azt követeli meg, hogy a kísérleteket
először a hétköznapokban rendszeresen használt természetes anyagokkal (pl. fa,
papír, haj stb.) kezdjük. Nem a szenzációs kísérleteknek kell a kérdéseket "feltépniük",
hanem hétköznapi jelenségek, mint pl. a tűz késztetnek kérdések feltevésére.
Ilyenkor az embert úgy éljük át, mint a természeti folyamatokban hatékonyan
együttműködő lényt.
A kémia tanításának nem szabad lehatárolnia és kiragadnia, hanem kívülről befelé
haladva viszonyokat kell felmutatnia. Eközben be kell vonni és komolyan kell venni
a tanuló élményeit, nem szabad a mérőműszereket és az indikátorokat - a dolgokat
"tudományosan objektivizálva" - mint az "egyetlen pontosat", egyoldalúan
pártfogolni.
8. évfolyam
A 8. osztály kémiája az önmagának táplálékot előteremtő embert helyezi a kiindulási
pontba. Ezáltal köti össze magát a természettel, amely körülötte éled. A földi
környezet ezen életfolyamatától soha nem tudja elválasztani magát. A természetből
különböző élőlényeket választ ki, megszakítja azok élet- és szaporodási folyamatait,
elválaszt, feldolgoz, tisztít, finomít. Ennek ellenére ezen kiszakított dolgok
sokféle tulajdonságában még mindig tükröződik azok összefüggése az eredetükkel.
Így lehet az anyagokban - elrejtve - a természeti erők hatását érzékelni. A
tanításnak ezt kell lelepleznie, mert csak ezután lehet a karakterisztikus anyagi
tulajdonságokat felismerni. Itt nem egy olyan analitikus leltározásról van szó,
amely modellkonstrukciókhoz vezethetne, hanem egy működő elv megfejtéséről. Ezért
a gyermekeket eredeti kérdések feltevésére kell bátorítanunk. (Ezt a kérdésfeltevést
a tanulói kísérletek által még jobban el kell mélyítenünk.)
9-12. évfolyam
Az előző két tanévben a szervetlen és szerves kémiában megszerzett anyagismeretekhez
való kapcsolódás és annak kibővítése által a tanulónak egyre növekvő betekintést
és értést kell szereznie a szerves életfolyamatokról, fenomenológiai alapokon.
E mellett meg kell ismernie az ember használatában lévő szerves anyagok
technikai használatát és átalakítását.
Főbb céljaink tehát a következők:
- A 7. és 8. osztályos tananyag felfogása több tudományos szempont alapján
- A kémia helye és feladata a modern világban és az élet különböző területein
- A kémiai összefüggések és az emberi tevékenység következményeinek megértése
- Az ökonómia és az ökológia kölcsönhatása
- Ismeretek közvetítése az anyagok tulajdonságairól és hatásairól
- Analitikai módszerek és eljárások megértése, ezek megjelenítése kísérletek által
- A modellelképzelések megértésének fejlesztése
- A kémiai szaknyelvbe való bevezetés
- Rávezetés az anyagokkal és folyamatokkal való felelősségteljes bánásmódra