1028 Budapest Kossuth L. u. 15-17. | Titkárság: 275-7935 | Tanári: 397-4468 |Gazdasági iroda: 275-7938

Waldorf-kerettanterv 2013

Mint korábban is megírtuk, 2013 májusában az Emberi Erőforrások Minisztériuma határozatával elfogadta a magyar Waldorf-iskolák új kerettantervét, melynek kidolgozásából erősen kivettük részünket. A közel 500 oldalas dokumentum honlapon is olvasható változatának elkészítése folyamatban van, a teljes dokumentum jelenleg pdf formátumban innen tölthető le: A magyarországi Waldorf-iskolák kerettanterve (2,5 MB). Az itt olvasható cikkek a kerettanterv korábbi változata alapján készültek.

A Waldorf-pedagógia elsődleges feladata, hogy minden gyermek egészséges fejlődéséhez megteremtse a szükséges feltételeket. Az iskolakert, mint szabad tér az iskola szerves része. A heti rendszerességgel végzett munka során az évjárás nagy ritmusait élhetjük át. Az ilyen munka feladatot, kihívást és örömet jelent a gyermekek számára.

Az élővel (az élő környezettel) való munka elengedhetetlenül fontos a felelősségre nevelés szempontjából. Az esetenként nehéz fizikai munkák során a gyermekek elsajátítják az alapvető kerti munkákat, megtanulnak balesetmentesen bánni a szerszámokkal. Megtanulják és tapasztalják, hogy a komposztálással hogyan növelhető a talaj termékenysége - ez a környezetvédelem alapja. Megismerik a kert élővilágát, miközben saját maguk termelnek zöldséget, gyümölcsöt, virágot. Mindezek olyan képességek kibontakozását kell elősegítsék, amelyek az ember által kialakított természeti világhoz való kapcsolódásukban szükségesek. Természetesen fontosak az előzmények, amikre építhetünk.

Mire a 6.osztályban a kertművelés tantárgy bevezetésre kerül, a gyerekek túl vannak a gabona epochán és lehetőségük volt valamely közeli állatot tartó gazdához, vagy akár egy lovardába ellátogatni , ahol az állatokkal (ló, szarvasmarha, juh, kecske, szamár...) való találkozás, az állatápolás személyes élményét megtapasztalhatták. Erre az óvodáskor és az 5.osztály között kellett sort keríteni.A kertészet nem csupán egy különálló tantárgy a többi között, hanem sok szállal kapcsolódik a történelemből, földrajzból, irodalomból tanultakhoz. Az igényes kerttervnél felhasználhatók a geometriában tanultak. Az ásványtani ismeretek jó alapot szolgáltatnak a talajvizsgálathoz, biológiából a szaporodás, növekedés, fejlődés fázisai, valamint az elfogyasztható növények táplálkozásélettani szerepe játszik fontos szerepet.

Ez a fajta "egybeszőttség" segít a gyerekeknek kapcsolódási pontokat találni, illetve egyre nagyobb tájékoztatást nyújt a kertben végzett tevékenység sokrétű összefüggéseivel.

A kertművelés oktatásának súlypontja elsősorban a gyakorlati munka, ezen keresztül válik érthetővé a gyerekek számára, hogy mit is kell és lehet tennünk a növények jó és kiegyensúlyozott fejlődéséért.

Érintett témák:

  • A növények egészséges fejlődésének feltételei.
  • Mi a különbség az élettelen kőzet és a termőtalaj között?
  • A komposztálás, a talajmunka, és a talajélet mit ad a növények számára.
  • A komposzt hatékonyságának fokozása a biodinamikus preparátumok segítségével.
  • A növényszaporítás módjai.
  • Mi a különbség a természetes táj és a kultúrtáj között?
  • A kultúrtáj életének támogatása a biodinamikus preparátumokkal.
  • Hogyan alkothat életközösséget a növény, az állat és az ember?
  • Az egészséges táplálkozás kérdése.

Waldorf-iskola és pedagógia

Keresés

naptár